البومة

البومة

محمد محمود - الفلكي - المنصور

دلوقتي بس عرفت ليه انا كنت عبقرية لما سميت المدونة : إعترافات منحوسة ، فبعد فشل الإعترافات الليبرالية ، قررت اتكل علي الله و أخليها منحوسة ، لإني عملت المدونة من اسبوع و مش لاقية حاجه أكتبها ، دلوقتي للأسف لقيت ، حظي الهباب تبقي الإفتتاحيةبأحداث محمد محمود vol2
ندخل في الموضوع علي طول بوصف الأحداث :
بعد ما أصحابي مشيوا علشان يلحقوا يروحوا ، و أنا ضللتهم إني هروح بعديهم علي طول ، قررت اني ادخل لمنطقة الإشتباك المعتادة شارع محمد محمود ، بس خلينا نكون واضحين إن شارع الجامعة الأمريكية مقفول ، شارع الشيخ ريحان مقفول ، شارع قصر العيني مقفول ، الدنيا كلها مقفلة ، و بالتالي ، لما تحب تدخل شارع محمد محمود يبقي غالباً هتلف لفة السنين و تدخل باب اللوق علشان تقدر توصل للفلكي - محمد محمود .
انا عندي إختلاط فظيع في أسماء الشوارع دي ، بس هحاول أتغلب عن الموضوع بالوصف ،
الجو متوتر بشدة ، نفس المنظر بتاع الإسعاف المتوترة و الشباب اللي بيصرخوا و الميكو جيل و الإختناقات ،  بس أنا بقي قررت أعمل حاجه غير الفرجة من بره ، دخلت الشارع بالراحة خطوة خطوة بسبب الزحام الشديد ، من باب اللوق تدخل شارع ضيق تمشي فيه شوية و بعدين تلاقي نفسك علي تقاطع شارعي  الفلكي - محمد محمود .
 المزيد من الكر و الفر ، و في كل مرة كر و فر يأتي مصابين بحالات إختناق ، قابلت طبيبة اديتني قطنة مبللة بالكحول علشان اشمها لتقليل أثار الغاز ، من البداية المعلومات الوارده بتقول إن الوض بالضبط زي أحداث محمد محمود ، مع فرق جوهري إني المرة دي كنت في محمد محمود نفسه و لما رجعت وقفت في التقاطع " الفلكي - محمد محمود " .
تحذيرات من الشباب بعدم دخول الشارع النصف مضئ ، الشديد الإزدحام ، أصلاً عدد البنات مكنش كبير بس هدخل يعني هدخل ، و الصراحة كان كل ما حد يسألني أقول لهم انا صحفية ، سامحني يا رب !
نبتدي الكوميديا بقي : انا راسي و ألف جزمة قديمة أعرف أسماء الشوارع دي إيه ، ماهو علشان اكتب و انا فاهمة الليلة ، لإني دخلت الشارع ده أول إمبارح و أنا بحاول أوصل للبرلمان في أحداث البرلمان بتاعة الإشتباك - مش وقتها دلوقتي ليها كلام بعدين -
و سألت اللي رايح و اللي جاي و فين و فين علي ما ركبت المعلومات علي بعضها .
الشارع اللي بتمشي فيه بالطول هو شارع الفلكي ، اللي فيه الجامعة الأمريكية مبني الكورسات و المبني الإداري ، من شارع الفلكي لو عايز توصل لمحمد محمود يبقي تكسر شمال - من المنطقة اللي أنا كنت واقفة فيها .
.شارع محمد محمود مقفول ببلوكات من ناحية التحرير ، مفتوح من الناحية اللي بتوصل لميدان لاظوغلي ، الشارع فيه مبني الجامعة الأميريكية الإداري و فيه كمان عمارات سكنية ، المباني مظلمة و عالية تسمح بوجود قناصة و كذلك اسطح العمارات ، و العمارات سكنية ممكن تولع فيها و تقول " مصر بتتحرق و عياااااااااااااال الثورة " .
فيه رسم كروكي متخلف أنا عملاه علشان أحاول أنقل الصورة ،



رقم 1 : شارع الفلكي ، رقم 3 شارع محمد محمود الناحية اللي بتودي علي وزارة الداخلية ، رقم 2 شارع محمد محمود الناحية المقفولة ، رقم 4 يفترض إنه الشارع اللي بيودي علي ميدان لاظوغلي حيث تقع وزارة الداخلية ، رقم 5 الملون ميني الجامعة الأمريكية الإدارة و صف العمارات الموازي .
حلو قوي ، النقاط 1،3،4،5 كانوا مليانين ناس ، انا كنت واقفة في نقطة 3 بالتحديد ، ضرب الغاز كان بيجي من نقطة 4 حيث يوجد مجموعة من الناس مقدرتش اعرف عددهم التقريبي لإني في كل مرة بيحصل حركة كنت برجع ظهري للحائط ، بس مرة لقيت الناس بتجري كتير قوي قوي قوي و من الواضح إن فيه ضرب غاز ، انا غطيت وشي بالكوفية و حاولت أهدأ بس لإني كنت جنب الوزارة قررت أخرج لإن فعلاً المرة دي الوضع صعب و أنا مش معايا حماية كافية .
بكل صراحة ناس كتير قوي ساعدوني اخرج لإني كنت بنت ، و رشوا علي وشي ميكوجيل ، بس الزحمة كانت شديدة خصوصاً و الشباب بيحاولوا يخرجوا الإصابات الشديدة اللي فقدوا الوعي فعلاً و أنا كنت بدأت افقد أعصابي كمان و الغاز كان شديد و فعلاً حسيت بإختناق رجعلي أيام 28 يناير المجيدة ، إيييييييييييييية ، دنيا !


و بما إني كنت واقفة في شارع محمد حمود قررت أستغل الفرصة ، و أملي عيني بقي من أرض المعركة السابقة علشان أفهم جغرافية المكان ماشية إزاي ، الشارع زي ما إنتم شايفين ، سيبكم من مدخل التحرير اللي اتقفل ، بس فعلاً التحرير و محمد محمود نفسة بينهم و بين الداخلية مسافة محترمة ،
و بالتالي نستنتج :
1- حوار رايحين الداخلية ده فاكس فكسنة التنين ، ماشي دي قديمة .
2- لما تبقي الناس في التحرير واصل لها الغاز اللي بيتم ضربه في محمد محمود ناحية وزارة الداخلية ده بيعني إن الغاز ده مش هيوصل غير بطريقتين : يا مخارج المترو ، يا إما ان الغاز ده فعلاً بينضرب عند وزارة الداخلية ، و ده معناه إن محمد محمود و الفلكي كانوا شوايه حقيقية للناس اللي كانت موجوده جواه ، بالوضع في الإعتبار تأثير الغاز و عدد القنابل .
3- الشوارع دي فيها مأزق ، إن كلها عاملة علي بعضها كروسات ، يعني شكل علامة زائد + ، الجري في الشوارع دي أمر شديد الصعوبة و السخافة لأنك لما بتجري يبقي أسهل لك تجري في خط طولي مش تغير زاوية كل 20 متر ، و كمان بيصعب مهمة الموتوسيكل و الإسعاف بالوضع في الإعتبار برضه عامل الغاز و الإختناق و عامل الزحمة .
4- رجالو معركة محمد محمود لو خرجوا من المعركة أحياء يبقي أشك إنهم خرجوا بكامل قواهم العقلية ، لإن تصميم الشارع بالشكل ده في ظل ضرب غاز و خرطوش مكثف ، يبقي إحنا بنتكلم بالفعل عن حملة إبادة لكل الموجودين في الشارع ، شواية بكل ما تحمله الكلمة من معاني .


في الأخر بقي ......
مصيدة جديدة - حرب إستنزاف جديدة ، مش عارفة لا أفكر و لا أتنبأ و لا استنتج ، بس كل اللي أنا عارفاه إن لو المعركة طولت يبقي إحنا بنخسر دمنا هدر ، هو بيضرب غاز و متمزج قوي بالإشتباك بعيد المدي ده ، هو بيخسرنا شباب و رأي عام في الشارع يا رجالة مش في الميدان ، لازم نفكر في طريقة تانيه ، بقول الكلام ده رغم إني جبت الميكوجيل خلاص و راجعه بكره تاني مش عارفة هقدر أعمل إيه ، أقنع الناس بقي أسعفهم ، اولع فيهم و في نفسي و أخلص ،
بس اللي أنا عارفاه اني قاعده هناك ، هعمل إيه بقي : اللي ربنا يقدرني عليه .
ربنا يستر .


ساره فؤاد ، إعترافات منحوسة
في ذكري موقعة الجمل .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق