البومة

البومة

كلكم سعد المجرد

خير اللهم اجعله خير،
بفتح تويتر الصبح، الاقي خبر ان سعد المجرد اتقبض عليه في فرنسا ومتهم بالشروع في الاعتداء الجنسي علي فتاة!
ايه؟؟
يالهوي؟؟؟؟
سعد المجرد، ليه؟ ليه كل الحاجات الحلوة في حياتنا بتتدمر :(
طيب، ما علينا! بالنسبة لي كان الموضوع عادي، المطرب الاكثر شهرة في المغرب العربي حالياً متهم بتهمة مخلة، مش جديدة، عامة تاريخ لاعبي كرة القدم المغاربة (من تونس والجزاير والمغرب) فيه كتير حالات اعتداء جنسي.
السؤال اللي شغل ذهني شخصياً وان لم اجرؤ علي مشاركته، وشغل مستخدمي سوشيال ميديا كتير هو:
هذا الشاب الوسيم جداً قوي يعني، اللي كل بنات العرب من المحيط للخليج هيموتوا عليه، ساب كل دول ومتهم بالاغتصاب!! ليه؟
انا كبومة عتيدة كان ليا تخيل عن الموضوع، إن الموضوع غالباً هيبقي ان فيه واحدة راحت معاه برضاها، وبعد كده قررت انها مش عاوزة تكمل، فغالباً اتغابي عليها وقرر انه يتعامل بشكل عنيف تم تصنيفه علي انه اغتصاب.
لحد كده والموضوع عادي، بسمع اخبار عن (اطلاق سراحه، لا لسه شوية، لا طالع بكفالة)، لحد ما شوفت الكبيرة!
ان المغني المشهور سبق واتوجه له تهمة الشروع في الاغتصاب في الولايات المتحدة، وقدر يهرب قبل ما يتحال للمحاكمة!!
اللهم صلي عالنبي، دي احلوت قوي! يعني كمان سوابق يا سعد!
لما بات من الواضح ان الموضوع مش هيعدي، وإن الادعاء الفرنسي مش هيفرج عن سعد المجرد، بسبب تقرير الطب الشرعي اللي اثبت اثار للضرب في جسم البنت وكمان اثار للمخدرات والكحول في دم المجرد، اطلق مستخدموا تويتر هاشتاج اسمه #كلنا_سعد_المجرد!
الهاشتاج اللي عليه نسبة لا بأس بيها ابداً من الفتيات بيدعوا ربنا يفك كرب سعد، وينصره وينصفه، وبيستنكروا ازاي المومس الحقيرة بعد ما راحت معاه (بمزاجها) تقول ده حاول يغتصبني! ازاي؟ هي مش راحت بمزاجها! جايه تستهبل بنت ال.... وتتهمه بالاعتداء!
طيب، سيبونا شوية من قضية المجرد اللي مش فارق معايا هيحصل فيها ايه، وخلينا نركز شويه مع معجبات السيد (سعد المجرد).
البنات شايفين، انه طالما راحت معاه بمزاجها، يبقي تستاهل يتعمل فيها ومش من حقها تعترض!
ده المنطق اللي بيحرك البنات عالهاشتاج، معجبات سعد!
طيب، بعد ما ههرش شعري شوية، وابص للسقف، هقول: طيب.
يعني انا اتعرفت علي واحد، والشيطان سرح بيا (بالمنطق المحافظ) وروحت معاه البيت، وبعد ما الشيطان سرح بيا، اصابتني نوبة فوقان، وقررت اني مش هنجرف للرذيلة، ومش هعمل حاجه، هل من حقه يضربني ويجبرني وانا اوافق لاني من الاول روحت معاه بمزاجي، وبالتالي مش من حقي اني اقول انه اغتصاب؟
بلاش دي،
هو لو واحده وواحد طلعوا مع بعض الاوضة، هم المفروض طالعين يعملوا مع بعض حاجه، صح؟
طيب لو طرف فيهم قرر انه عاوز يلعب لوحده، يعني يفرض قواعده (ممارسة عنيفة او شاذة مثلاً)، ايه المفروض يكون موقف الطرف التاني لو الشكل ده مش مناسب ليه؟ المفروض يرضخ لاني من الاول طلعت بمزاجي؟
طبعاً انا من الاول مش عاوز اجادل في فرضية ان الجنس فعل رضائي، وبالتالي لو طرف راجل او ست قرر انه مش عاوز يكمل في الdeal ، يبقي كده فرضية الرضائية انتفت واي فعل هييجي بعدها هيتصنف انه اغتصاب!
طبعاً انا من الاول مش عاوزة اقول انه حتي لو عاملة جنس (مومس بالبلدي) طلعت مع زبون، وبعد ما طلعت معاه قررت انها مش هتمارس معاه جنس، لو انه لمسها فده هيعتبر قدام القانون اغتصاب.
طبعاً انا بحاول ابعد عن الفرضيات اللي هاخد فيها جهد علشان اوصل المنطق بتاعها للبني ادمين، فعلشان كده بتكلم في حاجه قريبة من تفكيرهم!
بمنطق البنات اللي زعلانين علي سعد عالهاشتاج، مش من حق البنت تشتكيه طالما طلعت معاه الاوضه! هنستعبط بقي، مش من الاول انتي اللي جيتي بمزاجك!
منطق الهاشتاج ده لو قاله راجل، انا قطعاً هتهمه بالرجعية والحيوانية والتخلف وكل التهم الفيمنستية الجميلة بتاعتي، بس ان بنت تتكلم بالمنطق ده، يبقي سيبوني اهرش في راسي لحد ما شعري يقع!!
البنت اللي بتفكر بالمنطق ده، ياتري هيبقي موقفها ايه لو ركبت عربية مع صاحبها او حبيبها او اي دكر في حياتها، واتحرش بيها او هاجمها واتعدي عليها، ياتري برضه هتقول: اصل انا اللي روحت معاه بمزاجي؟
يعني ارتباطي بواحد بمزاجي بيعني ان من حقه انه يحاول يستغلني او يتعدي عليا؟ ما انا اعرفه بمزاجي!
يعني الرضا بوجود علاقه يبرر ان الاعتداء يدخل كطرف في المعادلة!
هو مزاجي ده بيسمح بايه وميسمحش بايه؟
هو ايه رأي حضرتك عزيزتي الفتاه في ان جوزك ينام معاكي غصبن عنك؟ ماهو جوزك بقي ومش من حقك تعترضي، ياتري لو عمل كده قوليلي بقي ليه هتكرهي حياتك وتضربي عيالك وتفكري في الانتحار وتفضفضي مع الجيران وعلي صفحات الشات ومش بعيد تعرفي راجل تاني غيره!
هو وجودي في المجال العام (بمزاجي) يبرر اني اتعرض للانتهاك او الاعتداء؟ ما انا اللي موجودة بمزاجي!
ان يتعمل هاشتاج اسمه #كلنا_سعد_المجرد للتضامن مع مغني متهم بالاعتداء الجنسي والناس تبرر علشان البنت رايحة بمزاجها، واللي يتبني الاتجاه ده عدد لا بأس بيه من البنات هو أمر يدفع للتفكير العميق في جدوي كل الشغل اللي بنشتغله علي حماية الفتيات من الاعتداء وفيه بنات اصلاً مش شايفة ان اللي بيحصل ده اعتداء، او ان دي مسئولية البنت اصلاً،
بنفس منطق البنات اللي بتقول (اصل لبس البنت هو سبب التحرش)!
تعرفوا، فعلا انتم معاكم حق،
كلكم سعد المجرد، طول ما انتم موجودين هيفضل المنطق ده عايش.
سعد المجرد طلع فكرة، والفكرة طلع ليها انصار كتير. بالشفا علي قلبكم.
يلا، اشوفكم في جلسات الفضفضة اللي هتحضروها لما تتعرضوا للاعتداء الزوجي والتحرش من الرجالة اللي انتم
(روحتوا معاهم، بمزاجكم)!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق