البومة

البومة

انه العيد والميلاد: يوم صابنا الحزن ومقولناش ليه

تنويه هام: 
 التدوينة دي الافكار اللي فيها جاتلي بعد ما قريت الرسالة بتاعة اسراء الطويل من سجنها، الخطوط العريضة للتدوينة دي لحد قبل قراءة الرسالة كانت مختلفة. 
لسبب خاص جداً ميهمش حد غيري، انا عندي شوية سخط علي اسراء الطويل، بس ده لا يعني علي الاطلاق اني مش متعاطفة معاها حتي النخاع بالمناسبة ورسالتها اثرت فيا بشكل يخليني اعيد التفكير في تدوينة عيد ميلادي. 
**********************

اعزائي المشاهدين، 
زي ما عودتكم كل سنة، لازم اكتبلكم كلمتين مالهمش لازمة بمناسبة عيد ميلادي، وبما اني السنة دي قررت اشرككم في اختياراتي علي اساس انكم تختارو معايا حاجه جديدة وكدة يعني، وانتم اخترتم اني اكتب اللي انا متعودة اكتبه كل سنة اللي هو كشف حساب وطموحات وندب السنة اللي فاتت والندب المستقبلي وهكذا يعني، فده درس رائع جداً في إن فيه حاجات مينفعش فيها ترك الامور للديموقراطية، علشان الديكتاتورية كنز لا يفني #هع. 

طيب خلينا نبتدي بالسنة اللي فاتت، ايه اللي حصل فيها طيب؟ 
والله مش عارفة، السنة اللي فاتت كانت زي الزفت زي السنة اللي قبلها، اه بصراحة ومن الاخر كده يعني، لا صحابي طلعوا ولا صحاب الناس التانيه طلعوا، ناس اكتر اتحبست، ناس اتقتلت، وفيه تطورات دراماتيكية علي مستوي السواد اللي احنا عايشينه.
حققت انجازات؟ اكيد، بس بصراحة مش فاكراها.... هي مهمة جدا وعظيمة جداً بس لسبب ما انا مش فاكراها قوي. 
طيب ما تيجو نتكلم علي مستوي انجازات تطور الشخصية، وده اللي يهمني؟ 

كل سنة، براجع اللي بكتبه في السنة اللي قبلها، بحس ان اللي كتب الكلام ده شخص مختلف تماماً، اصلا انا ساعات بكتب الكلام وبعدين بدير وشي وارجع ابص عالكمبيوتر واقول مين كتب الكلام ده! اه والله انا هذا الشخص. 

بختلف كل سنة عن السنة اللي قبلها، بختلف كل شهر وكل يوم، مش مهم بختلف للاحسن او الاسوأ، بس المهم اني........ بختلف! طول ما انت بتتغير، فانت عايش.. طول ما انت مش بتتغير، اسأل نفسك: العزا طالع من عمر مكرم امتي؟ 
انا بكبر، بتفكيري، بعقلي، بسني، بشعري اللي بقي ابيض ، نظرتي للامور، مش مهم بقي بكبر بتهبل ولا بكبر بعقل، الاختيارات بتتحدد بالظروف والانسان للاسف محصلة الظروف اللي حواليه واستعداده للاستجابة. 

بقيت بتكلم مع الناس اقل، بقيت اهتم قوي ابص للناس في عينها، بقيت احاول افكر هم بيفكروا في ايه او ازاي ( حتي لو هشتمهم او اقول لهم رأيي فيهم بصراحة او هعمل لهم بلوك)، والاهم من كده، 
اني صحيت من حلم " كيف تغير الواقع" الجميل، وبقيت بفكر في اسطورة " كيف تحسن هذا الواقع الوسخ وتجعله قابل للحياة فيه". 
علي قد ما بقيت متسامحة، علي قد ما بقيت قاسية في عدائاتي وبمشي فيها لابعد حدود.. فيه حالة سلام سرمدي كده بكون فيها اغلب الاوقات، بس المشكلة لما بطلع منها ببقي عايزة اتخلص من الجرثومة سبب الخلل علشان استعيد رتابة الواقع بتاعي... 
(احيه ايه الهتي ده؟ !!).
هذا العالم ابن الوسخة لم يحبنا ولم يحاول حتي؟ طيب ايه الحل؟ مش لازم نحب العالم ده علي فكرة خالص يعني..
بس خليك صريح عالاقل في مشاعرك مع العالم، ولا ايه؟ 

*********************************
كترة الصدمات والاخفاقات اللي شهدتها وحصلتلي، خلتني اركز اكتر في مسألة " ماذا لو... وكيف كان يمكن تحسن الوضع" 
لعبة ماذا لو دي لعبة مدمرة، ومجرمة.. مش دايماً هتكون حلوة ابداً، 
وعلشان خاطر الناس الحلوة اللي صوتت للتدوينة عن " ماذا لو... ؟" تعالو نلعب شوية: 

ماذا لو: 
1- كانت ساره- انا – اتحجبت في اولي اعدادي وسمعت كلام صحابي؟  
2- كنت دخلت علمي علوم زي ما كل مدرسيني نصحوني؟ #هع 
3- كان ليا اصحاب في ثانوي اكتر؟ 

ممممممممممممممم، مستوي اخر!! 
4- ماذا لو مكنتش دخلت سياسة واقتصاد وكنت سمعت كلام ابويا ودخلت حقوق؟ 
5- لو مكنتش قابلت صحابي بتوع الكلية؟ 
6- لو مكنتش درست اجتماع سياسي وثقافة وسياسة واخترت في المناهج بتاعتي اختيارات الشعب؟ 
7- لو كنت جبت امتياز؟ والعياذ بالله؟  

عايزين اكتر: موجود: 
8- لو كنت كملت الماستر؟
9- لو مكنتش أجلت اخر مادة في امتحانات الماستر؟ 
10- لو في سنة الماستر النحس دي كنت خلصتها ونفضت لسفر صربيا في 2009؟ 
11- لو كنت نجحت في امتحانات الخارجية؟ ( يالهوي !!).
12- لو كنت اشتغلت في الحكومة من سنة 2009 زي ما كان نفسي؟ 
13- لو مكنتش فضلت بعاني من البطالة لمدة 3 سنين؟ 
14- لو كنت اتجوزت اول واحد اتقدملي؟ 
15- لو مكنتش سافرت تركيا في 2012؟ 

ومع المفاجأت الاكثر عنفاً: 
16- لو مكنتش قعدت في القاهرة يوم 27 يناير 2011، ومكنتش نزلت في 28 يناير؟ 
17- لو كنت وقفت في صف قدام علي كوبري قصر النيل؟ 
18- لو مكنتش نزلت يوم ماسبيرو 2011؟ 
19- لو مكنتش نزلت كل الاشتباكات والمظاهرات اللي نزلتها من 2011 لحد 2014؟ 
20- لو مكنتش مشيت في الشارع يوم 6 يونيو 2014؟ 
21- لو مكنتش روحت سجن طره ( الله يحرقه عاللي بنوه) اول مرة؟ 
22- لو كنت نزلت مع سلوي اخر مظاهرة نزلتها؟ 

لو مكنتش اخترت الاختيارات ال " مريبة" اللي عملتها طول حياتي دي؟ 
ما علينا!! 

سهل قوي تقعد تفكر في ايه اللي كان هيحصل لو مكنش حصل " كذا"، بس بعد ما هتفكر في ماذا لو، هتعمل ايه؟ 
عايز رأيي، كل الحاجات اللي محصلتش فوق دي وصلتني للمكان اللي انا قاعدة فيه دلوقتي ده، وبفكر في الافكار دي وبعمل اللي انا بعمله. 
يقيني الشخصي، ان مفيش حاجه بتحصل صدفة... 
حياتك كلها مترتبه علي مجموعة من الحاجات الغريبة اللي بتحصل في اوقات غريبة. اوعي تفكر ان فيه حاجه بتحصل صدفة، 
كل حاجه بتحصل لك في حياتك ليها هدف معين، بس ساعات في الزحمة انت بتنسي ايه الهدف ده... 
أو: اننا بننخرط في السرحان مع الجانب الغيبي، فبيضيع مننا الهدف الحقيقي اللي المفروض ندور عليه من " لماذا حدث ما حدث". 
انا بعترف اني كائن غيبي، ماشية ورا الحاجات الغريبة اللي بتحصل لي، اينعم كتير بلبس في الحيط، بس بحاول اني اقرأ الرسالة اللي في الازازة، مش اعمل زي كل الناس اللي بترمي الازازة تاني في البحر. 
ده صح ولا غلط؟ بأمانة مش عارفة، علي الاقل انا مقتنعة بدة دلوقتي وبعمله برضا. 
مش عارفه بكره هيجيب ايه، بس اكيد هيجيب حاجه مختلفة، وده في حد ذاته انجاز عظيم. 
يلا بقي، كل سنة وانا مختلفة، وكل سنة وانتم متجددين... 

" اللهم اعطني الشجاعة والقدرة علي تغيير الاشياء التي اقدر علي تغييرها، والقناعة والسكينة لتقبل الاشياء التي لا استطيع تغييرها، والحكمة لمعرفة الفرق بين الاثنين" 

كل سنة وانا طيبة.
28 :) 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق