البومة

البومة

من أجل شارع أمن : إتكلمي

فكرة كتابة التدوينة دي جاتي بكل صراحة بعد ما قرأت مبادرة " اتكلمي " ، و النوت دي في حد ذاتها في إطار مبادرة اتكلمي ، http://free-women.tumblr.com/
بمناسبة الحديث عن التحرش الجنسي ، زيادة معدلات التحرش ، كل اللي بيتقال علي إن الثورة زودت حالات التحرش ، أو إن السبب هي البنات "ولاد الكلب " اللي مش عارفين هم بيعملوا إيه في الرجاله " الغلابة " بسبب اللي بيلبسوه .
ما علينا ......
لما فكرت أكتب تدوينه إعترافيه ، بكل صراحة مكنتش عارفة أبدأ منين ، أو أحكي إيه تحديداً ... نبتدي منين الحكاية يا شعب مصر ؟
ممكن أبتدي أحكي واقعتين حصلوا ليا ، من ضمن وقائع تحرش عديدة :


1- الواقعة الأولي : 2008
 في رمضان ، كنت راجعة من السفر وقت الفطار ، وقفت قدام مطعم عالكورنيش علشان اشتري حاجه ، المطعم بينه و بين بيتي بالضبط محطتين ، المهم نزلت اشتري و راجعه بحاول استمتع بالسير في الشوارع الخالية ، و أنا معديه قدام المعهد البريطاني اللي بيفترض أنه حته من الأماكن اللي فيها أمن في مصر - قبل ما الامن  انه مش أمن و يسيب الشوارع -
عربية معديه ماشية بسرعة عاديه ، و انا بالضبط بعدي من جنب الحاجز بتاع المعهد البريطاني اللي بيبقي في الشارع ، اذ فجأة لقيت العربية قربت مني و لقيت نفسي وقعت علي الارض اللي كانت غرقانة ميه !!
بكل بساطة ، ولاد الوسخة اللي كانوا في العربية قرروا يهزروا معايا انهم يشدوني من الشنطة اللي علي ظهري ، و العربية ماشية ، علشان أقع علي الأرض ، بمعني اصح يتم سحلي و العربية ماشية برضه ، و بكده يتحقق لهم القدر الأعظم من اللذه و السعادة و الارتياح ...
ملحوظة : أنا بدأت اتنرفز ..
و لكم أن تتخيلوا قدر المهانة و الألم النفسي و العياط اللي عيطته ، فضلت يوم كامل بعيط و مش قادرة ابص لنفسي في المرايه ، و بسأل نفسي سؤال واحد : انا عملت ايه علشان يحصل لي كده .!!!!!!
حد عنده إجابه ؟




2- الواقعة الثانية : 2010
في محطة المترو ، اتعرضت للتحرش من واحد كان ماشي ورايا ، ممكن ده حصل مرات كتير ، بس الجديدة اني لحقته ، و صرخت في وشه ، لأول مرة في حياتي اصرخ في وش متحرش ، و زعقتله و شتمته و ضربته كمان ،
و قولتله : انت عملت فيا كده ليه ، بتعملوا فينا كده ليه ؟
من كتر صراخي و صوتي العالي و انا علي سلم المترو الناس و الامن جريوا من عند الحواجز بتاعة المرور و اخونا المتحرش كان مشي ، و المهم الناس جايين يسألوا : هو ايه اللي حصل ! زي البوليس كده في الافلام العربي ،
صرخت فيهم تاني و قولتلهم : واحد اتحرش بيا ، و لازم يتمسك و ينضرب و يتعمل له محضر .. بس للأسف كان جري و هرب ، الكوميدي بقي في الموضوع إن واحد جاي يسألني : هو عمل لك إيه بالضبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب اضحك و لا اعيط ؟
مش عايزة أقول لكم عن قدر الراحة اللي حسيت بيه لما صرخت ، لما اعترفت ، لما مش حسيت اني مذنبه ..
الحمد لله علي نعمه التألم بصوت عالي
****************************************************


طيب خلينا نخرج شوية بره طوفان الذكريات ده ،
انا بنت مصرية بتركب مواصلات و بتسافر بشكل متكرر لأني مقيمة في القاهرة من فترة لظروف الدراسة ثم ظروف العمل ، معنديش عربية ، بمشي في الشارع كتير ، ليا اصحاب محجبات و منقبات و كاشفين شعرهم زيي ، الا مفيش بنت من كل المجموعات دي محكيتليش انها ما اتعرضتش للتحرش ، بل فيه بنات كتير كانوا بشعرهم اتحجبوا او كانوا محجبات و اتنقبوا بسبب التحرشات اللي بيتعرضولها ، إعتقادا منهم ان ده هيوقف التحرش .
محدش هيقدر يفهم يعني ايه واحده تتعرض للتحرش ، جزء من جسمها يتم إغتصابه بالمعني المعنوي القاسي للكلمة ، حته منها تتاخد غصبن عنها ، محدش هيقدر يحس كمية الألام النفسية و الندوب اللي بتحصل للبنت .
هعترف لكم بإعتراف خطير أول مرة اعترف بيه لحد ، أول ما روحت الجامعة ، لما كنت بتعرض للتحرش أو المعاكسة ، كنت بحس اني بكره نفسي قوي ، لدرجة الإنتقام و التشويه ....
أيوة أنا عندي الجرأة اني اعترف بده دلوقتي ،
و عندي الجرأة كمان اني اعترف و اقول اني كنت بحس اني مذنبة و كنت بكره نفسي و جسمي لأبعد حدود ، و كنت بنزل مبهدله و مظهري مش كويس بسبب اني بكره نفسي و بسبب اني مش عايزة حد يعاكسني او يتحرش بيا .
بعد كده ، قررت إن ربنا مش هيبقي مبسوط مني لما اعذب نفسي من غير ذنب ، مش هيتبسط مني و أنا بشوه كيان هو اللي صنعه بعظمته و رحمته ، ربنا اللي انا بعبر عن حبي ليه بإقتناعي الكامل باللي بعمله و عدم نفاقي ليه و رفضي بأن ابقي مذنبه بأسمه زي ما ناس كتير بتغلط و تيجي تقول لك ربنا .
لما قررت ابطل أذي نفسي ، و اتصالحت معاها ، بدأت احب نفسي اكتر و ابقي راضيه عن مظهري أكتر و اهتم بيه أكتر ، مش هكره نفسي ، و مش هعذبها ، هحبها و هقومها و هقويها .
طيب أنا ممكن اعترف لكم بسر تاني ؟
انا رغم اني بقيت اشجع من الأول ، و مش بحس بالذنب و لا بخجل من الإعتراف ، بس بدعي ربنا كل مرة بنزل الشارع و لا بركب أتوبيس و لا مترو اني ما اتعرضش للتحرش ، لأني وقتها أخاف اتشل بسبب الصدمة فمش اعرف اتخذ موقف ، و ارجع احس بالذنب تاني ، لسه بخاف نفسي تخذلني و ما اقدرش اتصرف .


تلغرافات : 
1- انا شاركت و بشارك و لسه هشارك في الثورة ، عايزة اغير حاجات كتير في مصر منها وضع المرأة ، صورتها ، القوانين المجحفة بالمرأة ، و حق السير الأمن في الشوارع .
2- افتكروا إن البوليس في مصر قبل الثورة - و الله اعلم دلوقتي يمكن كمان - كان بيعتمد إسلوب التحرش الجنسي بأهالي السجناء للضغط عليهم للإعتراف ، و ده مثبت في تقارير حقوقية كتيرة .
3- استوعب تماماً إن راجل يقول إن البنت هي اللي بتدفع المتحرش بسبب اللي بتلبسه ، استوعب لكن ارفض ،
طيب تقولوا ايه لو بنت او ست قالت إن البنت هي السبب في اللي بيحصل لها ؟
4- اشكالية التحرش أكبر من مجرد لبس بيتلبس ، و مش هتتحل لا بحجاب و لا نقاب و لا حتي بالفصل بين الجنسين ، كل الحاجات دي بتخلق عند المتحرش رغبة أقوي في الاختراق .
5- اغلب الفتيات و السيدات المصريات محجبات ، و اغلبهن تعرضن للتحرش ، فمحدش يقول لي اتغطي و لا خليهم يتغطوا علشان يسلموا من التحرش ، ده منطق قمة في الحماقة و ابقوا انزلوا الشارع و انتوا تعرفوا .
6- لازم لازم لازم يبقي فيه إجراء قانوني ضد التحرش ، الاجراء ده يقتنع بيه القاضي بتاع المحكمة و الضابط اللي في الشارع ، يا إما هنبقي بنكلم نفسنا ، و هي دي المعركة الحقيقية .
7- محدش هجيب لنا حقنا ، حقنا احنا اللي هندور عليه و نجيبه ، لازم اتحنا اللي نتكلم و ننزل الشارع و نفتح بقنا .


انا اسمي ساره و مش هسكت تاني ،
انتي بقي ، هتعملي إيه ؟


القاهرة 19 ابريل 2012 ، 

هناك تعليقان (2):

  1. صدقينى العيب مش فيكى العيب فى المجتمع الى معلمش الانسان يحترم الاخر كل الاخر والعيب الكبير فى عدم تطبيق القوانين واسف لكل الى حصلك وحصل لكل بنت حقيقى انا مكنتش معتقد ان الامر وصل للمرحلة دى انتم رعبتونى انا رجل بس مرعوب من الى بقراة صدقينى لو حصلت قدامى هحاول على اد ما هقدر انى امنع دة وعمرى ما هلوم البنت على الظلم الى بيحصل لها

    ردحذف
  2. تحياتي ايها الصديق العزيز:
    انا عايزة اقول لك، ان انا اللي اترعبت من الحوادث التانية اللي سمعتها من سيدات اخريات، وبحمد ربنا اني رغم بساعة اللي حصل لي، لسه موصلتش للمراحل المتقدمة اللي مرت بيها سيدات تانيين.

    اتمني يكون نص رجالة مصر بيفكروا زي حضرتك، ساعتها المشكلة ممكن تتحل. شكراً علي مرورك الكريم

    ردحذف