البومة

البومة

مشاعر مش هتفهمها غير لو كنت بنت

فيه مشاعر معينة مش هتفهمها غير لو كنت واحده ست!! او بنت، 
غالباً لما تكون بنت عايشة في مصر، هتبتدي تفكر في الامور اللي حواليك بشكل مختلف، وتبقي المناسبات عندك مختلفة، 
 يعني مثلاُ، لما تيجي تعمل زي ما كل المصريين بيعملوا وتفكر انك تنزل مسيرة علشان تعبر عن رأيك السياسي بغض النظر عن ماهيته، فانت اول ما هتلاقي الزحمة، اول حاجه هتفكر فيها انك تطلعي ازاي من الزحمه او تقعدي تتلفتي حواليكي، خايفة يتشكل حواليكي دايرة متحرشين يعملوا عليكي حفلة.....

فيه احاسيس معينة مش هتفهمها غير لو كنت بنت وعايشة في مصر،
تمشي بسرعه في الشارع، تعدي الشوارع الضلمة بسرعه، متعديش من جنب عربية في اشاره، لما تركب اتوبيس وتفضلي واقفه تقعدي تتلفتي حواليكي،
عمرك جربت تلبس شنطة كروس وتعلقها ورا ضهرك؟ 
عمرك جربت تقعد علي كرسي في مواصلات وانت كاشش علي نفسك وخايف تخبط في اي حد؟
عمرك جربت شعور ام شايلة النونو بتاعها ورجاله بيخبطوا فيها وبيمدوا ايدهم يحسسوا عليها، وهي مش عارفة تزقهم علشان شايله ابنها بإيد وشنطتها في ايد، ولما تنزل السلم اول حاجه تعملها تقف تعيط ؟
مجربتش!!!!!

المناسبات في مصر، بتختلف: 
العيد في كل مكان فرحة، بس العيد في مصر معناه ان البنت هتفضل محبوسة في البيت، لانها لو نزلت تتفسح او تقضي اي مصلحة في العيد، هيتعمل عليها حفلة، والمصيبة انها كل مرة هتلاقي اللي يقول، هو ايه اللي نزلها او ايه اللي لبسها كده. 
*********************************
 واقع التحرش في مصر بقي مرعب، وحالة التبرير الغير طبيعيه للمتحرشين، او الصهينة علي وقائع التحرش وصلت لمستويات مرعبة، يعني المريضة تحت تأُير المخدر اتعرضت للاغتصاب، والبنت في الميدان وسط الناس اتعرضت لاغتصاب، والغريب ان في كل مرة بتلاقي الناس بتبرر.
تيجي اقول لك حاجه؟ حجم حوادث الاختطاف والاغتصاب اللي بتحصل في القري النائية في محافظات مصر ما وقفتش ولا لاحظة واحده من وقت الانفلات الامني في 2011، بس محدش بيسمع علشان الكل بيصهين، والبوليس مش بيتحرك علشان تقريباً عنده حاجات اهم.
الاسبوع اللي فات، بنت صغيرة في بورسعيد لسه مكملة 5 سنين اتعرضت لمحاولة اغتصاب ، المغتصب معرفش يغتصبها وخاف تفضحه قام رماها في المنور من فوق السطوح، من ارتفاع 11 دور !!!
بس كده، وتوته توته..
عارف ده حصل لزينه ليه؟ 
علشان مفيش حادثة اغتصاب البوليس اهتم بيها،، ولا النيابة اهتمت بيها، ولا القضا حكم فيها حكم رادع،
اصل يا سيدي البلد مش مستحمله، اخوان وعسكر وارهاب والاوضاع الامنية مش مستقرة وسينا بتولع،
تقوم انت تجيلي وتقول لي بنات بيتخطفوا ولا بيتعرضوا لتحرش ولا اغتصاب؟
بلا هبل، ما تلموا بناتكم في بيوتكم وخلونا نعدي اليومين دول علي خير، 
بس للاسف لم البنات في البيوت مجبش نتيجة، اصل الكلاب وصلوا لحد البيت، وحاولوا يعتدوا عليها، ولما فشلوا، قاموا رموها من الدور ال11.
******************************
المرأة نصف المجتمع،
علشان كده بتتحمل ضريبة المجتمع كله، 
عمالين تقرفونا وتقولولنا ان المرأة نص المجتمع ولازم تشارك ولازم تبني المجتمع مع الراجل.
انت عايزني احس بالانتماء؟ ليه؟
اذا كنت انا كمواطن ماليش قيمة، ودمي رخيص، وانا كبنت- ست- طفلة، دمي وعرضي ارخص؟
عايزني اشارك واعيش وابني بلدي ازاي،
وانا معدتش حاسه بالانتماء لبلد ارخص ما فيها مش دمي، لا كمان وعرضي... 
جربت مرة تمشي في الشارع خايف؟
جربت مرة تمشي وسط رجاله وانت مستني اللحظة اللي ايد واحد منهم هتتمد عليك وعمال تحفظ في رد الفعل اللي انت هتاخده وبتتدرب عليه، علشان ساعه ما حد يتحرش بيك ما تلاقيش نفسك اتلجمت؟ 
جربت مرة تجرب تشيل مطواه ولا صاعق كهربا، وتمشي فاتحهم في الشارع الساعه 8 بالليل؟

في يوم التدوين ضد التحرش الجنسي، وازالة المفاهيم الغلط عن التحرش ، 
انا مش عايزة اغير مفاهيم،
انا عديت مرحلة اني عايزة اغير مفاهيم حد واقول له، لو سمحت، كلامك ونظرتك وايدك بيجرحوني، وبيخلوني اكره نفسي واكره الدنيا كلها،
انا عايزة حقي،
عايزة حقي في الحياة، طالما ان المجتمع مش قادر يفهم ان التحرش = قتل للروح.
انت بتقتل ارواح بنات كل يوم، ومش كده وبس، ده انت بدأت تقتل ارواح اطفال مش معنوياً لا كمان ومادياً.
ما تقولهمش يغيروا مفاهيمهم عن التحرش،
قول لهم، لو سمحتم، بطلوا تقتلونا...

ساره فؤاد، 
يوم التدوين عن التحرش الجنسي: 25 نوفمبر 


** روابط ذات صلة بالموضوع:

التفسير السوداوي لجرائم التحرش الاخيرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق