البومة

البومة

التفسير السوداوي لجرائم التحرش الاخيرة

من فترة طويلة، وانا بفكر في الموضوع ده وعاملي حالة هوس : موضوع العنف الجنسي في مصر، والموضوع يهمني بوصفي - كأنثي- بقيت هدف للعنف الجنسي سواء اللفظي، او بالتحرش او حتي بالإغتصاب.
طيب، من فترة طويلة اصلاً ومصر عندها بعض الاوبئة الثقافية المتعلقة بوضعية الفئات الغير ممكنة empowered وخلوني استعمل المصطلح ده لاسباب هتوضح بعدين، والفئات الغير ممكنة في مصر مش بس الستات علي فكرة، دي بتشمل الستات، الاطفال، عند مستويات معينة المصريين المسيحيين، وعند مستويات تانية المرأة المعيلة ...في الواقع الفئات الغير ممكنة في مصر فئة وساعة جداً، لدرجة اني مبقيتش عارفة مين الفئات الممكنة أصلاً.

من البداية اسمحولي استخدم كمان مصطلح "العنف الجنسي"............
*** التحرش لفظي او باللمس، والاغتصاب: هل هو ظاهرة جديدة؟ يعني اول مرة نشوفها في المظاهرات؟ ولا هي ظاهرة متجددة؟

1- من فترة ليست بالقصيرة، واحنا بنسمع عن حوادث التحرش بالمتظاهرات، في الواقع هي بتتعدي حوادث التحرش وبقيت بتدخل في نطاق الاغتصاب الجماعي، بمعني ان مجموعات تتعدي ال50 شخص بتتلم في شكل دايرة علي بنت ، كل 50 شخص (مثلاُ لان الشهادات بتأكد ان العدد كان اكبر بكتير ) علي بنت واحده بس، وبعد كده تبتدي الحفلة، بداية من اللمس/ التحرش، ولم يتوقف الموضوع عند الانتهاك/ الاغتصاب.!!
خليني افكركم بواقعة اغتصاب الصحفية لارا لوجان يوم جمعة التنحي، 
وده رابط الخبر: 

من فترة برضه مش قصيرة واحنا بنسمع عن حوادث تحرش (فردية)  برضه في المليونيات، يمكن بسبب الزحمة، طيب وماذا عن حوادث التحرش (الفردية) في الاشتباكات، والمقصود بفردية، ان المتحرش فرد واحد بس.!! اول مرة كنت اختبر هذا القرف الصادم في احداث مجلس الوزرا ديسمبر 2011، ان فيه بنات كتير علي خطوط الاشتباكات الاولي قالوا انهم اتعرضوا للتحرش، وان التحرش حصل بسرعه وهم كانوا في حالة صدمة ان المتظاهرين بيشتبكوا، والجيش بيضرب رصاص، وفيه حدا واقف بيتحرش!!!

2- درجة حدة وعنف حوادث التحرش زادت، وخليني افكركم بواقعة التحرش الجماعي اللي اتعرضت لها صحفيتين في 2012: الصحفية البريطانية ناتاشا سميث اللي اتعرضت للحادثة دي يوم اعلان نتيجة انتخابات الرئاسة - لاحظوا ان الميدان كان مليان شباب ثوري طاهر اغلبه من ذوي الاتجاهات الاسلامية انصار مرسي - ، والواقعة التانيه صحفية قناة فرانس 24 سونيا درديري وهي بتغطي احداث احد المليونيات، طبعاً الواقعة كانت علي الهواء مباشرة، قمة القرف والمسخرة!!
لينك الخبر عن    ناتاشا سميث  


4- فيه واقعة تحرش بمسيرة نسائية في ميدان طلعت حرب، المسيرة دي كانت منطلقة للتنديد بحوادث التحرش والاغتصاب اللي زادت حدتها في المجتمع، ماشي... هنا المتحرشين كانوا رايحين يتحرشوا مخصوص بمسيرة لرفض التحرش !! مسخرة!

4- تجلت قمة حدة وشراسة العنف في الواقعة الأليمة اللي حدثت في اثناء اشتباكات محمد محمود 3، واللي كانت الضحيتين فيها ياسمين وهانيا، اللي حكوا وقائع صادمة لأبعد حدود، عن وجود مجموعات قامت بالتحرش بيهم واصطيادهم اثناء القاء قنابل غاز في الميدان، شهادات ياسمين وهانيا ممكن تشوفوها علي موقع نظرة للدراسات النسوية وممكن احطلكم اللينك في اخر التدوينة. 

5- يوم 25 يناير 2013 كان يوم اسود و كارثي بكل ما تحمله الكلمة من معاني، حوادث تحرش ممنهجة ومنظمة وفي أكثر من مكان، كأن الناس متفقة علي ان ده يحصل، التحرش بمسيرة نسائية في ميدان طلعت حرب، تاني، ده غير الحفلات اللي اتعملت في ميدان التحرير... الجديد هنا ان المتحرشين كان عندهم هدف، اولاً: نزع ثياب المتظاهرات، تقليع هدوم مش لمس وبس، أو الحاق الحد الأٌصي من الأذي بالبنات اللي تم التحرش بيهم، مش بتكلم عن اغتصاب عنيف، لا بتكلم عن انتهاك بألات حادة ووجود اسلحة مع المجموعات المتحرشة، ودي كانت النقطة اللي انطقت منها فكرة ان التحرش في ميدان التحرير هو غالباً "ممنهج وبرعاية النظام السياسي".

طيب ممكن تديني شوية دماغك وعقلك وتطول بالك عليا؟ معلش انا عارفة اني بتكلم كتير: ...................

تعالي نرجع بالظاهرة لبعض حوادث التحرش الشهيرة، زي اغلب وقائع التحرش اللي كانت بتحصل في الاعياد، ومن أهمهم طبعاً واقعة تحرش طلعت حرب الشهيرة جداً لما دينا رقصت بالبنطلون الجينز وقالك اصل الشباب تعبان، والي اخر هذا الهبل.... 
ليه بقول هبل يا سيدي؟ علشان من الواضح أن واقع التحرش الجماعي في مصر ابعد واعمق من كده بكتيييييييييييييير، 
شوف دي كده: قصة حكاها الاستاذ شادي لويس بطرس عن الظهور الاول لحوادث التحرش الجنسي الجماعي ووفي العيد برضه:


شادي لويس بيحكي عن واقعة تحرش ، وفي مدينة نصر، وطبقاً للمكتوب، المجموعات منظمة والفعل بيتضمن بشكل اساسي اهانة معنوية وبدنية للضحية..اللي غالباً بتكون ست، واحياناً بتكون راجل،
ده لينك شهادة شادي علي فيس بوك:

طيب فاكرين حوادث التحرش الجماعي اللي كانت بتحصل وسط تشجيع المنتخب الوطني في ماتشات الكورة؟ متهيألي دي مكنش ليها علاقة لا بالسياسة ولا بالنيلة، صح؟
********
التحليل بقي، علشان الناس اللي اتخنقت من الكلام الكتير:
انت بتتعامل مع جريمة التحرش والاغتصاب في مصر علي انها جريمة "جنس ذو طابع عنيف"، بإعتقادي لأ، هي عنف ذو طابع جنسي، يعني الاجرام مش بالبحث عن جنس او افراغ شهوة جنسية، لا حضرتك، ده افراغ طاقة عنف وتدمير، وبتاخد طابع جنسي او منحي جنسي، لأسباب كتير من ابسطها علي الاطلاق ان الجنس عندنا تابو...موضوع محرم، محدش بيتكلم فيه انبابلك، بس كلنا بنلمح بيه، في المدرسة المدرسين بتوع العلوم مش بيشرحوه ، بيسيبوا العيال لخيالهم، او لكتب بير السلم، او للانترنت مؤخراً... بقي الاخر دايماً ذو طابع جنسي، الخيال دايماً متوجه ليه لانه قدس الاقداس اللي محدش بيجيب سيرته، لا في الصحيان ولا في النوم.
غير كده، التراث الثقافي اللي احنا بنتعامل بيه وعايشين فيه تراث يعرف فكرة القهر الجنسي للاخر، او للفئة اللي بتتهزم او قهر جنسي علي سبيل كسر العدو.... نظرية اغتصاب حريم العدو المنهزم واحياناً اغتصاب رجاله.
يعني انا بغتصبك علشان اكسرك/ اثبت اني انتصرت عليك/ او اعلم عليك، بالبلدي..... دي يا سيدي الخلفية الثقافية اللي عندك، ودي اللي بتبرر الشتيمة بشرف الام، والشتائم المخلة بالشرف.
انقل علي مستوي معين في التعامل، مستوي القهر والجهل والاحباط ومعاداة المجتمع: بما اننا مجتمع كاره نفسه ومعقد زي ما حضراتكم عارفين وشايفين، فالطبيعي للغاية إن منافذ تفريغ شحنات الكراهية والاحباط والقهر بتبقي علي الفئات الاقل حظ في التمكين، او الفئات الغلبانة... عيال صغيرة/ ناس ضعيفة/ او ستات، فانت بتتعامل مع المجموعات المعادية للمجتمع، واللي بتدور علي منفذ لكسر تقاليد وقيود ونظم المجتمع اللي قاهرها، فبتطلع كبتها وقهرها في صورة عنف "ذو طابع جنسي" علي الستات اللي بيكونوا غالباً من طبقة أعلي...يعني البنات اللي بيروحوا يتفرجوا علي ماتشات الكورة، او اللي بيتفسحوا في اماكن رأسمالية زي المولات

مركز معايا، اقف عن الحتة دي واوعي تسيبها....ركز كويس....كويس قوي...
تغيير وجهة العنف الجنسي والتحكم في عصابات التحرش: 
المعطيات: فئات مهمشة ذات نزعات عنيفة، انفلات امني عنيف، ونظام سياسي زهق من المعارضة.
المطلوب: تفسير اشكالية التحرش الجماعي بالمتظاهرات/ او المشاركات في فاعليات التظاهرات.
البرهان:
البرهان بكل بساطة: انت مش محتاج اكتر من التحريض مع القليل من الاندساس!!!
قول يا سيدي ان المتظاهرات اللي بينزلوا الميدان شرا.....يط، وهتلاقي الف من يعمل الواجب معاهم.
الخطاب الاجتماعي في مصر اصلاً بيتعامل مع ضحية التحرش او الاغتصاب علي اساس ان هي المسئولة عن اللي حصل لها، فما بالك لو ان الضحية دي بالذات هي من المعسكر المضاد/ المقابل؟ دي تبقي احسن فرصه ليك علشان تطبق منطق : 
fuck the enemy ولامؤاخذة في الكلمة !
المتحرشين الجماعيين، الخارجين من سيطرة الرقابة الاجتماعية موجودين، والنظام كل اللي بيعمله انه بيستغلهم،
مش بيخلقهم!!!
كل اللي بيعمله النظام السياسي انه بيوجه نظر المجموعات دي، إما من خلال دائرة معارف ومصالح مع بلطجية العالم السفلي اللي هم اصلاً من رواد التحرش الجماعي، يعني ينكزهم بفلوس او حشيش او ترامادول، وهو هنا بيتعامل مع المتحرش والمغتصب اللي عمل كده وبيعمله بالفعل....
او: انه بيحرض ضد المتظاهرات في الميديا بتاعته، لما يقول: المتظاهرين اللي موقفين عجلة التنمية هم اللي بينزلوا ستاتهم لاماكن عارفين ان فيها تحرش، علشان هم شرا..يط وبيحبوا التحرش، وفي الاخر يرجعوا يعيطوا، وهنا الميديا بتخاطب الكثير والكثير من الاشخاص اللي جواهم مغتصب مستني بس الفرصة والشرعية للظهور، فبيقوم ياخد فرصته بشكل شرعي من وجهة نظرة مع البنات اللي نازلين "علشان يتعمل فيهم كده" .

انا مش بخاف من اللي النظام مأجرهم،
بس بترعب من اللي جواه مغتصب ومستني الفرصة، ومفيش رادع.!!! وهو ده المشكلة الحقيقية، لان في اقرب فرصة هتلاقي الاف المتحرشين، مش بيخافوا، وبيحركهم طاقة سخط وغضب وكبت عالية، وفي نفس الوقت مش هيفرق ، ولا هيترفق...
النظام وبلطجيته، ممكن بيلعب دور التوجيه، بس من غير نظام ولا بلطجية انت عندي بلاوي بما فيه الكفاية، والبلاوي دي ممكن تمارس العنف ذو الطابع الجنسي.
القاء النشطاء المسئولية كاملة علي عاتق النظام السياسي، بأنه المسئول المباشر انه بيجيب البلطجية وبيدفعلهم، من وجهة نظري مع احترامي للجميع هو تفسير ميتافيزيقي، زي ما بترمي كل ظاهرة انت مش فاهمها علي الطبيعة، او علي الارواح الشريرة زي ما كان الناس زمان بيعملوا، ده بدل ما تتعب دماغك بوجود احتمالات تانية تفكر فيها.
النظام السياسي مسئول، بشكل مادي او أدبي، وبكررها تاني ومش بنكرها،
لكن حقيقة الامر ان فيه تحت الارض وورا الكواليس اللي موجود خارج سيطرة النظام السياسي الضعيف اصلاً، وانا بقول لك وعلي مسئوليتي، لو مفيش نظام هيحرض، برضه حوادث العنف الجنسي هتفضل مستمرة وموجودة لأن منبعها موجود.
النظام بيحرض ضد المتظاهرات، وبيسيب الباقي علي ملوك العالم السفلي والساكنين في الجحور،
النظام مسئول عن خلق الاف المحبطين والابقاء علي حالة احباطهم،
النظام مسئول لانه بيسفه من قيمة المرأة وبيحقر منها،
النظام بيدفع...بيزق...بيستغل وضع موجود، مش بيخلق وضع جديد
والنظام كمان مسئول انه بيحرك البلطجية في وقائع كتير، أحداث طلعت حرب 1، 2، احداث محمد محمود ، بجانب التحريض المستمر ضد المتظاهرات، 
بس مشكلتي الحقيقية ان لو النظام غار في داهية، حوادث التحرش الجماعي العنيفة برضه هتفضل مستمرة.
وبالمناسبة، اي عنف تجاه المتحرشين هيخلق عنف اكتر منهم، يعني خلي بالك، انا وغيري هنضرب ونعور ونكهرب، بس هم كمان هيبقوا عنيفين اكتر.
عايز الحل: يمكن في تدوينة جايه...

روابط مهمه:
1- شهادة كل من ياسمين ، وهانيا (العظيمات اللي قدروا يسكروا حاجز الصمت)، من برنامج النهار:


2- التحرش بالمسيرة النسائية في ميدان طلعت حرب يوم 25 يناير: 

3- بعض ردود الافعال علي حادث التحرش الجماعي الاول: موقعة طلعت حرب 2006
مصر "غاضبة" من حادثة التحرش الجنسي الجماعي بحق فتيات

4- من موقع مؤسسة المرأة الجديدة: 
ثماني شهادات عن الاعتداء الجنسي بالميادين

5-  قمة الابداع، مع لجنة حقوق الإنسان بمجلس الشوري، تحريض صريح وشرعية مباشرة للاغتصاب بالمتظاهرات في محيط التحرير:
«حقوق الإنسان بالشورى»: الفتاة المشاركة في المظاهرات «تُسهم في اغتصابها 100%»
6- وأخيراً: رأي شخصي انا شخصياً بدعمه 
من احمد البحار:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق