البومة

البومة

تدوينة هايفة: محاولة لفهم السلوك الانساني المعقد



ده بمناسبة اني غالبا كنت في ال28 سنة اللي فاتو عايشة في الكهف مع افلاطون، بنتكلم عن الواقع الافتراضي والمدينة الفاضلة، اذ ان خير اللهم اجعله خير العلاج جاب نتيجة، وبدأت اسيب الكهف بتاع افلاطون واستكشف العالم الواقعي.
موضوع غريب شوية اني ارجع اتكلم فيه بعد سنة مبدونش فيها، وكمان كانت اخر تدوينة ليا عن الاختفاء القسري! اني يوم ما اقرر ارجع اتكلم، اتكلم عن العلاقات!
وانا بستكشف العالم الواقعي، كان فعلا واضح ان انا في الفترة اللي فاتت كنت غياب تماما...
انا طول عمري عايشة في اللالا لاند بتاعتي، مش بهتم بسلوكيات البشر اصلا ومش بتفرق معايا، حتي كنت بتعامل مع سلوكيات البني ادمين حوليا بنوع من الغرابة او عدم الاكتراث.
بس بما اني بدأت اكترث لاني بدأت اركز في اني عايشة وسط عالم وناس، فمن الحاجات اللي عملتلي صدمة حضارية، وفهمها بالنسبة لي معقد اكتر من فهم النظام السياسي العراقي هو العلاقات بين الذكور والاناث في ...العالم، بلاش في مصر.
تقريبا والله اعلم، ان العلاقة بين الذكور والاناث متختلفش كتير عن العلاقة بين قطيع الاسود وقطعان الجاموس البري، قامة علي المراقبة- تخير اللحظة المناسبة- ثم الاقتناص/الصيد. علي فكرة، مش لازم يبقي الذكر هو الاسد و الانثي هي الجاموس البري، مش حتمية ابداً، الموضوع ممكن يكون vice versa.
العلاقة بين الذكور والاناث قائمة علي الاقتناص أو الصيد، وفي احوال اخري يظهر اكشن غريب يسمي بالشقط، ولمن لا يعرف ما المقصود بالشقط، هو فعل قنص كائن حي من الجنس الاخر بغرض التعرف/ الصحوبية/ الرفقة.
حصل، ان بعض الاشخاص كانوا بيعاملوني بطريقة غريبة، وانا بتعامل عادي (اللي هو فورمة كهف افلاطون)، وانا لما جيت اسأل: خير هم بيعاملوني كده ليه، يقولولي: اصل فلان معجب بيكي!!! طيب هو لو حد معجب لازم يعمل كده، يلف ويدور ويراقب ويعمل اختبارات ثقة!!! اللي هو احا يعني!
هنا، يتم ملاحظة أن ذكر الانسان يبدأ في استعمال سلاح النظرات المتفحصة، ثم التعليقات المريبة، ثم التدخل في بعض التفاصيل زي انتي لون شعرك ممكن يبقي احسن، أو مقاسك كده ليه، ثم يبدأ في الحديث عن امور تخرج عن حيز علم النظم السياسية او التحليل الاقتصادي لانحفاض سعر الجنية، وبعدين يبتدي يسبل!
طب ما تجيب من الاخر يا برنس؟
هنا نلاحظ ان فعل الشقط في بنو الانسان يختلف عن فعل القنص في بنو الحيوان، انك ممكن تلاقي انسان من نفس فصيلتك بيساعد حد تاني انه يصادك علي سبيل السعي وراء النهايات – هاااااااااااح- السعيدة!
حقيقي سلوك فصيلة الانسان ده سلوك مريب!
الغريب اني لما بدأت اركز بدأت استوعب ان بين الرجالة والستات علي حد السواء، فيه تركيز في العلاقات واستكشاف الجنس الاخر، كل راجل شاغل باله يعلق مزز، وكل بنت شاغل بالها تعلق مزز برضه! (سياسة البلد تقريباً، قائمة علي التعليق).! لا تعليق!
نلاحظ في سلوك بنو الانسان شيئاً اخر، الا وهو، أن ارتباط احد الطرفين لا يمنع محاولته لشقط، او تعرضه لشقط طرف أخر! وده سلوك بيدل علي ان الانسان حيوان غير متحضر، لأ وطفس، وإن انثي النمر المتوحشة هي كائن ارقي واشرف من البني ادم بالنوعية دي.
طويب، ماذا اذا حاول أحد الطرفين رفض محاولة الشقط: الكائن الادمي كائن زنان، مش بييأس بسهولة، ثم ان اشتراكه مع الضواري في صفة حب الصيد او القنص، بتخليه يعيد تكرار المحاولة مراراً وتكراراً علشان (الحتة دي محدش هيجيبها غيري).
في مصر علي وجة الخصوص عادة لطيفة ترتبط بالشقط، الا وهي التحرش والخطف، ان اي مزة ماشية لوحدها في شارع او واقفة علي رصيف مستنية تاكسي او تعدي الشارع هي ممكن نحاول نشقطها بيس، ركبت العربية/ مصلحة، مركبتش، يلا اكيد هنعتر في واحده تركب.
الخطف وارد برضه!
السلوك الانساني سلوك مثير للاشمئزاز، مش بيحترم خصوصية البني ادم في انه عايز يبقي ذئب متوحد، او عايز يتوحد مع شخصيات الكوميكس اللي بيحبها، او يعلق صور مارجريت تاتشر أو جيرهارد شرويدر عنده في الاوضه! ما تسيبوا الناس في حالها يا جدعان.

في تدوينة لاحقة، هنتكلم عن بعض العوامل الشكلية والشخصية الل بتخلي الانسان هدف للشقط. انتظرونا في الجزء الاخر من التدوينة.