البومة

البومة

الدنيا من ورا حباية الدوا

انا تاني.......................... 
لما كنت بتكلم عن  الموضوعات اللي مش عارفة اوصل فيها لقرار، كان فيه موضوع بعينه ناشع قوي في دماغي، الا وهو، السايكولوجيكال ستايتس بتاعي سيادتي. 
او بمعني اصح، حالتي النفسية/ العقلية. 
تعالو نديكم خلفية عن الموضوع.
الطبيعي لما حضرتك بطنك بتوجعك، صدرك بيوجعك، ظهرك دماغك قفاك، لازم تروح لدكتور، سليم؟ 
طيب..........
انا من يوم 28 يناير وانا بعاني تروما trauma 
تروما بشكل مختصر، يعني تأثيرات الصدمة نتيجة موقف صعب. التروما دي مجتليش لوحدي، دي جت لناس كتير كانوا اول مرة ينزلوا مظاهرات، يشوفوا قتل، يتعرضوا لحوادث، بسبب فكرة تغير الوضع وفقدان الامان بعد الثورة، مش حاجه خطيرة يعني. 
الخطير هو تأثيرات التروما، يعني مضاعفاتها. مينفعش حضرتك تفضل طول عمرك traumatized.
طيب لما يبقي عندك تروما، دي ممكن تظهر في ايه؟ تظهر في ان يجيلك حالة عصبية كل ما تتحط في ظروف شبيهة بالظروف اللي سببت لك التروما اول مرة، 
يعني مثلاُ، لما كنت في اشتباكات الاتحادية، كنت بحاول اتماسك، بس اول ما سمعت صوت ضرب الرصاص الحي، جالي انهيار وقعدت اصرخ واعيط، نوبة هستيريا ممتازة.. لاني بكل بساطة استرجعت كل تفاصيل يوم 28 يناير علي كوبري قصر النيل، يوم ما كنت واقفة اسمع الرصاص واشوف الشباب مضروبين وبيعدوا من قدامي. 
مرة تانيه مثلاً، عدت من قدامي مدرعة في الشارع ومشغلة السارينة بتاعتها، انا افتكرت المدرعات في نفس الموقف المنيل بتاع قصر النيل، ولقيت نفسي لوحدي بترعش وبعيط... برضه تأُثيرات التروما.
طيب.....
انا بدعي اني شخص علي درجة كبيرة من الذكاء، مستحيل ينضحك عليا فيما يخص امراضي المزمنة والطارئة، وفي نفس الوقت انا عنيدة، مش بتقبل غير النصايح اللي علي مزاجي. وحط علي ده، ان عندي خلفية كويسة بعلم النفس.
طبعاً كل دي ظروف ممتازة علشان اعمل لنفسي محلل نفساني واحل لنفسي كل مشاكلي.
وطبعاً ده طلع في الاخر كلام حمير وفكس اخر 300 حاجه،
ليه بقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لأن في مرحلة معينة من انكار المخاوف او كبتها، المخاوف والقلق والاكتئاب بيبتدي يظهر في شكل حاجات تانيه، 
زي الم المعدة العصبي، او القئ العصبي، ومؤخرا بقي اكتشفت اشتغالة جديدة، الا وهي الربو الشعبي :D 
اه والله تصدق؟ 
بقالي 4 سنين دايخة من الكحة اللي مش راضية تسيبني ولا نافع معاها مهدئات سعال ولا بطيخ...
ومسبتش نفسي يا مؤمن، اشعات عملت، تحليلات عملت، مكنش ناقص بقي غير ان يطلع عندي ايبولا ونخلص. 
المهم، دكتور ابن حلال بتاع امراض صدرية، فهمني بكل هدوء ان حضرتي معنديش اي حاجه، وان وظايف التنفس الحمد لله، والرئة سليمة، والاشعة كويسة.
*مال خير يا عم الحاج؟ 
- معلش اصل الحلوة اعصابها تعبانة شوية!!
عه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعليه، الدكتور اداني مهدئ من فئة مضادات الاكتئاب الخفيفة كده، وقال لي اخده مرة واحده في اليوم. المهم، مشيت عالعلاج وخلصت اول علبة بقي، وبعد كده قولت لنفسي: هيه يا سوسو مش نكبر ونعقل بقي ونفكنا من شغل العبط ده؟ 
بطلت الدوا، بقالي اسبوعين، وحالتي رجعت سيئة! او أسوأ من الاول في الواقع. 
وبالتالي، اجد نفسي مضطرة، طواعية لاني ارجع زي البنت الحلوة اكمل دوا. 
اعتراف جديد ينضم لقائمة الاعترافات النحس اللي مالية المدونة دي. 
مش مبسوطة، بس لازم ارضي. 
الحياة مش جميلة وانت حالتك الصحية والنفسية مرتبطة بقرص دوا لازم تواظب عليه علشان حالتك النفسية اللي بتأثر علي حالتك الصحية تبقي كويسة. 
ماهو لو علي الحالة الصحية لوحدها، دي نعالجها، لكن عقلي الباطن مش مقتنع ان الموضوع بالبساطة دي ولازم ينكد عليا شوية. 
ما غداش نزعل. انا قوية اني قررت اني لازم اتعالج واخلي حياتي احسن.
لو حياتي هتبقي احسن لو مشيت عالدوا ( الموصوف طبياً بعناية)، يبقي خليني امشي عليه. 
البشرية اللي بتقرا الكلام ده وبتقول ساره مجنونة ولا اعصابها تعبانة مش هتفيدني في حاجه لما اقعد اخر الليل اعيط ويجيلي كوابيس وافضل اكح زي المجانين لحد ما ارجع معدتي. 
انا هي الشمس الاهم في الكون اللي لازم احافظ علي نورها ودفئها علشان يغمر البشرية بنت الوسخة اللي انا بضحي علشانها، وعلشان تضحياتي تستمر لازم ابقي كويسة، 
ولا إيه؟ 
ايه يعني سنة وحشة في عمر طويل لسه جاي؟ 
ومن جانب اخر، اعرفوا بقي اني مجنونة بروشته ومعايا شهادة معاملة مجانين، يعني اللي هيضايقني وهجيب كرشه محدش هيكلمني، 
سامعين يا مجانين؟ 
كفاية عليكم كده بقي، اقعدوا بعافية...................

the sum of all fears القليل من الهلوسة لن يضر

بقالي فترة مش عاجباني.
بغض النظر عن اني طول عمري بهلوس، الا ان حجم الهلوسة زاد في الفترة الاخيرة.
فيه مرحلة كده في حياتك بتبتدي تبص علي نفسك فيها وتركز معاها شوية وتشوف، انا عملت ايه وبفكر اعمل ايه، وتقول لنفسك برضه: انا اتغيرت كده ليه؟
مش هقول عندي حالة تمركز حول الذات، بس ممكن اقول اني براقبها.... مركزة معاها شوية... بختبرها وبشوف ايه اللي بيطلع منها.
مؤخرا برضه، صورتي عن نفسي شوية اختلفت واكتشفت اني بتوجه توجهات جديدة.
يعني مثلاً، انا عارفة علي نفسي شوية خصائص، غير اني مغرورة، عنيدة، سيس، طرية، بعمل اللي في دماغي، متسلطة، عادي يعني طباعي الشخصية او عيوبي اللي مش بحاول انكرها بس بحاول اقلل تأثيراتها. 
بس من ضمن الحاجات بقي اللي مش عاجباني بقالي فترة، اني بقيت لما بقرر حاجه، بعملها. ايوة طبعا انا عارفة ان ده العادي بتاعي، بس مؤخرا ده بقي الطبيعي بزيادة.
انا كشخص، منظم، مرتب، مستقل، ذو ارادة (حبة صفات حلوة شوية بقي) الطبيعي اني ارسم خطط وامشي عليها مش اعيش بعشوائية، والمفروض ده ميقلقنيش. سيبك ان ده نمط شخصية اصلا.
طيب دي حاجه حلوة؟ مش المفروض احمد ربنا طيب؟
ما علينا!
بس برضه مش ده اللي بيستدعي القلق، مكنتش قعدت اكتب وارغي واعمل. 
اللي مخليني افكر في الموضوع ده حقيقي هو احساسي باني بتقدم في السن..! يكونش الاصرار والهدوء والحسم ده من اعراض التقدم في السن؟ 
ملحوظة: النهارده 12 فبراير 2015، انا عندي 27 سنة :)))
سيبك من ان الاربع سنين العجاف اللي فاتوا احنا هرمنا ونضجنا واتفشخنا واتنيلنا علي عيننا ومخنا اتفرمت عدة مرات، وسيبك من ان الشباب شباب القلب وان احساسي بالتقدم في السن ده مؤشر للاكتئاب والقلق من المستقبل والمزيد من البلا بلا بلا. 
في مرة من المرات المريبة اللي قابلت فيها اشخاص غريبة، اتعرفت علي مصور الماني كان جاي مصر في شغل وانا ساعدته في حاجه بسيطة كده، كان بيكلمني عن الثورة والشباب والتغيرات اللي بتطرأ علي البني ادمين وقال لي في معرض الحديث انه اتغير قوي عن ما كان صغير، وان انا قطعاً اتغيرت وبتغير بسرعه بحكم السن.
فقعدت اتكلم معاه شوية عن الانقلابات - مش التغيرات- اللي حصلت لي في فترة بسيطة قوي، فقال لي ان لو اننا قعدنا من غير تغيير فده معناه اننا بطلنا نتعلم، واننا بقينا موتي احياء. 
كده نقدر نستنتج ان التغيير حلو؟ 
برضه انا ليه بكتب وليه قلقانة؟ 
انا حاسة نفسي بتغير، بقي عندي قدرة اكبر علي الحسم بالنسبة لكياني السيس، بعترف ان عندي قدر مهول من المشاكل اللي بحاول احلها، وقدر من المشاكل اللي فعلا مش عارفة اتعامل معاها، بس فيه شخصية سلطوية - مش متسلطة- بتكبر جوايا، شخصية ميالة للاوامر ولاتخاذ القرارات وللحسم السريع. 
معدتش متسامحة زي زمان، بقيت بكل بساطة ورضا نفس شايفة ان الاعشاب الضارة لازم تتحرق، وان الناس الغلط في حياتك ادلق عليهم جاز واحرقهم من غير لحظة ندم. (انا عملت وبعمل كده، نياهاهاهاهاها)
احساسي الدائم ان الدنيا اسخف من اننا نضيع وقت كبير نعافر معاها في قضايا خسرانه ده بدأ يحسسني بالخوف. دايماً فيه حاجات اعظم وخطط اكبر محتاجه وقت لازم نديها اهتمام اكبر من العصفورة اللي كل شوية حد يقول لك بص عليها. 
مش يمكن انا اتجننت؟ والله يجوز! بس كل مرحلة لازم يبقي ليها قواعد مختلفة للجنان والعقل.
انا اتعودت دايما اني اوثق افكاري علشان اراجعها من وقت للتاني، ايوة انا اختلفت من مرحلة  اعترافات ليبرالية  بس الخط العام واللغة لسه هي نفسها، بصمة الشخصية يعني :) 
ايوة بسجل افكاري علشان اشوف انا بتحرك ازاي ولفين.
واذا كنت بتطور للاسوأ او للأوحش، هيبان برضك، ولا ايه؟ 
انا مبسوطة بنفسي، واتمني لنفسي كل توفيق ونجاح وحاجات حلوة.
بس كده، شوية ونرجع  نكمل هلاوس........