البومة

البومة

لأن الأحداث الأولي تدوم: رسالة إلي سلوي

عزيزتي سلوي، 
أكتب اليكي.....
وأنا عارفة انك اول ما هتقري الكلام ده، وتشوفي كلمة " اكتب اليكي" وانتي هتقعدي تتريقي وتضحكي عليا، علشان انا ساره المجنونة قررت اقلب علي جو سعد باشا وصفية هانم وجوابات ومراسلات بقي وحاجات من دي. 
من غير مقدمات، 
بمناسبة اننا اتقابلنا يوم 11 مارس 2015 في كارفور اللي علي الدائري، وكان معاكي الدموازيل الصغيرة روز هانم برج السرطان,,,
احساس غريب يا سلوي، بالوضع في الاعتبار اني مشوفتكيش من الصيف اللي فات! 
احساس اغرب اني عمري ما حسيت انك مش موجدة.... 
انتي كنتي دايماً موجودة، في احزاني وافراحي ومشاكلي العقيمة اللي انتي عارفة عنها كل حاجه. انتي كنتي دايماً موجودة في اعياد ميلادي وفي ايام اعياد ميلادك. 
بعترف انك حد من الناس اللي حتي وهم مش موجودين، فهم موجودين #حقيقة_علمية.
مش عارفة ازاي حواجز الزمن والاحداث انهارت كده، وافتكرت الاوقات اللي كنا فيها بنعمل جولات مع بعض، ونتفرج عالمحلات ونتريق عالحاجات اللي فيها. كأن كل حاجه زي ماهي بس بقي معانا فرد زيادة، اللي هو دموازيل روز. 
انا حسيت انه انتي زي ما انتي، مفيش اي حاجه فيكي اتغيرت... الشكل، الاطلالة، الهالة اللي بتطلع منك، الشنطة الغريبة الاطوار اللي انتي بتشيليها دي. 
انا عارفة انك يمكن كنتي مستغرباني شوية، بس صدقيني، امبارح كان اسعد يوم قضيته في حياتي من ديسمبر 2013. #حقيقة_علمية_برضه. 
بالنظر الي التغيرات السريعة اللي طرأت علينا كلنا بوجه عام، وعليا للأسف بوجه خاص، امبارح كانت مسيطرة علي راسي فكرة واحده بس كنت بحاول افضل مركزة فيها واستوعبها: ( انا مع سلوي وروز في كارفور، وبنتفسح مع بعض)...
كنت بحاول قدر الامكان اركز في الفكرة دي، لان دي ذكري هفضل عايشة عليها لفترة طويلة جاية، وافتكرها برضه لفترة طويلة جاية.
بالنظر إلي واقع اني بفقد ناس كتير مؤخرا لأسباب مختلفة: اتجوزوا، سافروا، اتحبسوا، ماتوا، اختفوا في ظروف غامضة وكل ده بيحصل وانا مش مستعده له،
فانا بقيت بركز في الذكريات الحلوة مع الناس اللي بحبهم علشان افضل عايشة بيها وتديني أمل، ده بالوضع في الاعتبار ان الذكريات السيئة فعلاً بقت تلتهم ذاكرتي. 
تعرفي يا سلوي، انا بطلت ازعل علي الايام الحلوة اللي راحت، لأني مع نوبات النضج المفاجئ ادركت ان الطبيعي ان كل حاجه تخلص، ومفيش حاجه بتدوم. 
بس ده مش مشكلة، الدنيا بتتطور وبتجري، واحنا لازم نجري معاها، بس واحنا بنجري، بنفضل فاكرين الذكريات الحلوة انها حاجات جميلة اثرت في حياتنا وشكلت فيها.
انا زعلت قوي لما قولتيلي انك عديتي من قدام المدينة بتاعة الجيزة وعيطتتي، أوعي ابداً تعيطي يا سلوي علي أيام فاتت حتي لو كانت سعيدة، احنا طول ما احنا عايشين هنقدر نخلق السعادة، ونعيد اختراع الذكريات. 
السعادة كانت فعلا في المدينة وأيام الصحبة والمذاكرة والفلسفة والبنات، 
بس تعرفي ايه هو القدر الأكبر من السعادة بالنسبة لي؟ اني ابقي في تركيا ولبنان والأردن، وأفكر يا تري سلوي لو كانت هنا كانت عينها هتروح علي فين أو لإيه. 
السعادة هي إن سلوي وهي بتشتري لي هدية، تفكر ياتري ايه ممكن يعجب ساره بالوضع في الاعتبار ذوقها الغريب والمتخلف. 
السعادة هي اني اضرب نفسي بالشبشب اني مكنتش اول واحدة تقول لك هابي بيرث داي اول ما الساعة تدق 12 ودقيقة بتوقيت قطر 
#هع  
السعادة هي: ان مهما يبقي فيه مسافات ووقت وزمن، نفضل قادرين علي إننا لما نشوف بعض، فكأننا كنا مع بعض امبارح، وبعترف ان ده احساس محسيتوش غير في وجودك انتي ومحمد وبس :)) اعتراف اهو يا ستي. 
لقاء الاحباب انجاز يا سلوتي، لكن الانجاز الاعظم اللي احنا لازم نحتفل بيه، هو الحياة نفسها، لأن الحياة= أمل في لقاء جديد. 

ده كل اللي كنت بفكر فيه امبارح الساعه 11 بالليل، بعد واقعة البالونة اللي بسببها مشيت اضحك في الشارع زي الهبلة، والناس بتتريق عليا، والكلاب اتخضت لما شافتني في الشارع وطلعوا يهوهووا ورايا، وكنت هموت من الرعب. 
سلوي،
انا بجد متشكرة للقدر اللي خلانا نبقي اصحاب....
وربنا يخليلك اسرتك الجميلة الصغيرة، ويحميهم من جنون العالم. 

احنا اصلاً قدرنا واحد يا شيخ حسن ..... طرف اخوك مرقص 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق